:: روز از نو ::

یادداشت هایی در حوزه فرهنگ و هنر گاهی وقتها هم سیاست

:: روز از نو ::

یادداشت هایی در حوزه فرهنگ و هنر گاهی وقتها هم سیاست

طبقه بندی موضوعی

افق دید آیت‌ الله

چهارشنبه, ۵ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۳۲ ق.ظ

وقتی نام آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی را می‌شنوم یا تصویری از ایشان می‌بینم در ذهنم اولین خاطره‌ای که مرور می‌شود تحول‌آفرینی ایشان در تطبیق مسائل روز جامعه با فقه اهل بیت علیهم است. سال‌های دانشجویی مشتری پر و پا قرص فصلنامه فقه اهل بیت بودم که آقای‌ هاشمی شاهرودی از دهه هفتاد سنگ بنای آن را گذاشته بودند.


فصلنامه‌ای که دو ویژگی مهم شاخص آن بود. دقت بسیار و علمی بودن جمیع مطالب و جسارت و شهامت مثال‌زدنی در رویکرد این نشریه به مباحث و مسائل فقهی مبتلابه جامعه امروز.


مسائل و مواردی ازجمله: مصونیت پارلمانی از نگاه فقهی، بررسی و نشر مباحث پژوهشی در مورد قضاوت خانم‌ها، بررسی فقهی نظریه‌های جبران کاهش پول، پیوند اعضای مردگان مغزی (که از پیشروترین مباحث بود و در زمان خود با توجه به حساسیت‌هایی که در بدنه اجتماع وجود داشت، طرح آن جسارت می‌خواست)، وضعیت و بررسی زوایای مختلف کنترل جمعیت، مبانی فقهی حرمت استعمال و قاچاق مواد مخدر، بیع قسطی و...


یا مثلا وقتی بحث استفاده از کارت‌های اعتباری از منظر فقهی در این فصلنامه بحث شده بود هنوز خرید‌های اینترنتی و استفاده از این کارت‌ها رواج پیدا نکرده بود. اتفاقی که نشان می‌داد افق دید آیت‌الله شاهرودی تا چه اندازه وسیع است. طرح این بحث در آن سال‌ها نشان از یک نگاه پویا و کاربردی به فقه داشت.


بررسی فقهی موضوع پیوند اعضا در ابتدای دهه ۸۰ در چند مقاله موافق و مخالف شاید به ترویج بهتر و آسان‌تر این موضوع به اندازه خود کمک قایل توجهی کرده باشد و بسیاری موضوعات روز و کاربردی دیگر که شاید فهرست آنها امروز موید نگاه پویا و فعال ایشان نسبت به فقه در جامعه امروز باشد.


 آیت‌الله‌ هاشمی شاهرودی مناصب متعددی داشتند و حتما در هر منصب و جایگاهی هم منشاء خدمات مفید بوده‌اند. مناصبی از جمله عضویت در شورای نگهبان، ریاست قوه قضائیه، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس دایره‌المعارف فقه اسلامی، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ریاست‌ دو کنگره مهم‌ نقش‌ زمان‌ و مکان‌ در اندیشه‌ امام‌ خمینی‌ (ره‌) و نخستین‌ کنگره‌ دایرة‌المعارف‌ فقه‌ اسلامى و...


 اما عظمت این فقیه معاصر، برای من بیش از همه این مسولیت‌ها در فصلنامه فقه اهل بیت و احیاء فقه تجلی پیدا می‌کند. رسانه‌ای پیشرو در زمانی که شبه‌روشنفکران، حیاتی برای فقه اهل بیت قائل نبودند و آن را در برابر مسائل روز ساکت و منفعل می‌دانستند.


 ان‌شاءالله به برکت خدمات ایشان به مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام، میهمان خوان کرامتشان باشند و بهره‌مند از شفاعتشان.


این یادداشت در خبرگزاری فارس منتشر شد. (+)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی